Mediální svět   |   Bankovní poplatky   |   Nová banka   |   Moje poplatky   |   Vstřícná banka   |   Digitaiment   |   Silniční zákon.cz   |   Poplatkožrout   |   Děkuji.eu

Češi jsou mistři v rychlosti nakupování

19.11.2008, 01:55   |   Markéta Dvořáčková   |   komentářů (0)

Češi jsou přeborníci v rychlosti a efektivitě nakupování. Do obchodu za běžnými nákupy chodí v průměru desetkrát do měsíce, zatímco Rusové, Rumuni a Poláci skoro dvakrát častěji. V obchodech strávíme v průměru o třetinu méně času, než další středo a východoevropské národy, ale na útratách se to nijak neodráží. Vyplývá to z průzkumu GE Money Multiservis, který se letos v říjnu uskutečnil v České republice, Rusku, Lotyšsku, Polsku, Maďarsku a Rumunsku.

 

Běžným nákupům Češi věnují šest hodin měsíčně, všechny ostatní sledované národy pak výrazně více. „Z velké části je to dáno oblibou a dostupností hypermarketů a supermarketů v Česku. Zatímco lidé v ostatních zemích mnohem častěji navštěvují rozličné malé obchody v okolí svého bydliště, kde tráví i hodně času, Češi preferují větší prodejny, kde nakupují běžné zboží na několik dní dopředu,“ uvedl Charlie Coode, předseda představenstva a generální ředitel společnosti GE Money Multiservis.

V supermarketech a hypermarketech pravidelně nakupuje sedm z deseti Čechů, malé obchůdky s domáckou atmosférou pak mají nejraději Poláci. I když Češi nákupy nijak neprotahují, přesto stráví běžným nakupováním celkem půl roku svého života.

Svou oblíbenou prodejnu vybírají Češi v první řadě podle cen. Mezi další důležité faktory patří dostupnost z práce nebo domova, otevírací doba a také dřívější zkušenost s prodejnou nebo s konkrétní značkou obchodního řetězce.

V hotovosti nebo na úvěr

Za běžné nákupy utratí Češi ročně v průměru 56 736 korun. Nejčastěji platíme hotovostí, stále častěji ale používáme i platební karty. Kartami již platí v obchodech více než polovina Čechů. „V jejich používání jsme nejaktivnější ze všech sledovaných zemí,“ říká Charlie Coode. „Češi v posledních letech objevují zejména výhody kreditních karet, a rychle tak dohánějí západní Evropu,“ dodává Charlie Coode. K té se blížíme i ve výdajích za zboží dlouhodobé spotřeby. Elektroniku nebo nábytek pořizují lidé v Česku ve srovnání s jinými středoevropskými národy nejčastěji.

 

Ženy se nakupováním baví, muži stresují

Výsledky průzkumu GE Money Multiservis také ukazují, že jsou to ženy, kdo většinou spravuje rodinný rozpočet a rozhoduje o tom, co se v rámci běžných nákupů pořídí. Společné rozhodování obou partnerů přichází na řadu až u větších položek, například u vybavení domácnosti. Ženy a muži se také liší pohledem na samotné nakupování. Pro čtyři z deseti mužů je to stresující činnost a ztráta času, ženy ho častěji považují za relaxaci nebo dokonce svůj koníček.  

Exkluzivní průzkum GE Money Multiservis proběhl letos v říjnu mezi respondenty v České republice, Maďarsku, Polsku, Rumunsku, Lotyšsku a Rusku, na reprezentativním vzorku dospělé populace jednotlivých zemí. Průzkum pro GE Money provedla společnost TNS AISA.

Pravidelné nákupy domácností

Česká republika

Maďarsko

Lotyšsko

Polsko

Rumunsko

Rusko

Nakupujeme nejméně jednou denně

12%

33%

35%

39%

32%

39%

Kolikrát v průměru nakupujeme za měsíc

10 x

17 x

17 x

17 x

17 x

18 x

Průměrná částka utracená měsíčně za nákupy

197 EUR

184 EUR

191 EUR

220 EUR

139 EUR

236 EUR

Hrubý odhad kolik času měsíčně strávíme cestou do obchodu, který navštěvuji nejčastěji

3 hodiny

10 minut

4 hodiny

29 minut

3 hodiny

52 minut

3 hodiny

36 minut

4 hodiny

44 minut

4 hodiny

12 minut

Hrubý odhad kolik času strávíme měsíčně pravidelnými nákupy

6 hodin

6 minut

10 hodin

14 minut

7 hodin

27 minut

8 hodin

7 minut

10 hodin

23 minut

9 hodin

49 minut

Nejčastěji navštěvovaný obchod

Supermarket (43%)

Malý krámek na rohu ulice (34%)

Supermarket (52%)

Malý krámek na rohu ulice (58%)

Malý krámek na rohu ulice (52%)

Supermarket (44%)

Využití jakékoliv karty (debetní nebo kreditní) v uplynulých 12 měsících

52%

28%

49%

27%

11%

11%

Využití jakéhokoliv úvěru v uplynulých 12 měsících

17%

8%

21%

5%

5%

6%

Kdo rozhoduje o čase, místě a o tom, co se v rámci pravidelných nákupů koupí

Žena (49%)

Žena (40%)

Žena (38%)

Žena (47%)

Žena (40%)

Žena(46%)

Společně (29%)

Společně (36%)

Společně (38%)

Společně (28%)

Společně (35%)

Společně (30%)

 

Prohledat jednotlivé výrazy - Češi jsou mistři v rychlosti nakupování

Češi , jsou , mistři , v , rychlosti , nakupování ,

Vyplavení bytu horor pro každého

Konečně malíř opouští po dvou dnech náš byt. Za dva dny po dřině po malová... více »

Nová služba za 24 hod? Máte jí už za 4 měsíce!

V srpnu tohoto roku, jsem chtěl dceři převést předplacenou kartu na paušál "... více »

Běžná cena? Další z triků obchodníků

Rozhodl jsem se koupit si kávovar. Takový nějaký lepší. Na Internetu to dnes nen... více »

Anketní otázka