Mediální svět   |   Bankovní poplatky   |   Nová banka   |   Moje poplatky   |   Vstřícná banka   |   Digitaiment   |   Silniční zákon.cz   |   Poplatkožrout   |   Děkuji.eu

Češi nakupují pro zábavu. Jak utrácíme?

11.08.2008, 01:04   |   MiR   |   komentářů (0)

Noční nákupy

Noční nákupy a otevírací dobu 24 hodin denně spustil obchodní řetězec Tesco po příchodu do ČR. Okamžitě se proti tomu spustila vlna odporu především ze strany odborů zastupujících zaměstnance. Návrh zákona který noční prodej a prodej o svátcích zakazoval, byl však v poslanecké sněmovně smeten ze stolu.

Obchodní řetězec tak slavil úspěch. Nyní se i další řetězce chystají otevřít v noci a následovat tak svého konkurenta. Obchodní řetězce se tak snaží na trhu uspět nejen nízkými cenami a kvalitními službami, ale též délkou otevírací doby. Vychází se tak do velké míry i vstříc zákazníkům, kteří stále častěji pozdní večerní či noční otevírací doby využívají.

Výhody jsou zřejmé. Zákazníci mohou jít nakoupit kdykoliv se jim to hodí a vybrat si i dobu, kdy je v hypermarketu minimum lidí. Není třeba pak hledat volné místo k zaparkování či se tlačit ve frontě před pokladnami. Navíc současný způsob života, především ve velkých městech, nočnímu způsobu prodeje velmi přeje.

Nakupování jako zábava?

Nakupování jako zábava. Dříve u nás nemyslitelné spojení. S rostoucí nabídkou sortimentu zboží a služeb tak nakupování jako zábavu vnímá stále více zákazníků. Důvodem jsou především zvyšující se příjmy zákazníků, kteří utrácejí více, než jsou jejich aktuální potřeby.

Nenakupují tak pouze z nutnosti, ale stále častěji pro radost ze samotného nakupování. Jen za poslední rok se průměrné příjmy zaměstnanců zvýšily reálně o celých 4,9 % z 18 700,- Kč loni, na 20 095,- Kč v letošním roce.

Tržby z prodeje zboží se v souladu s růstem mezd zvýšily ve srovnání s minulým rokem o 7,2 %. Rozhodující podíl na tomto zvýšení mají právě obchodní řetězce.

I přesto jsou češi v tomto ohledu poměrně konzervativní a stále patří mezi národy, kteří nakupují spíše z nutnosti a méně pro zábavu. Na opačném konci žebříčku stojí Asijské země, jako jsou Hong-Kong, kde chodí pro zábavu nakupovat až 93 % lidí, Singapur 90 %, Jižní Korea 89 %, Čína 84 %.

V Evropě chodí mimo zákazníků z ČR nakupovat z nutnosti i Rakušané, Maďaři, Portugalci a Dánové.

Nízké ceny? Ale za jakou cenu!

Samozřejmě, že hlavní výhodou supermarketů jsou nízké ceny a prodejní akce. Ještě nedávno využívaly obchodní řetězce síly reklamy a propagovaly obrovské slevy na zboží, kterého měly nedostatek nebo na zboží které zlevněné v podstatě vůbec nebylo.

Tyto praktiky však pozastavil nový zákon, který prodejcům ukládá v reklamních prezentacích uvádět počet kusů zlevněného zboží a zajistit jeho dostatečné množství. Je třeba říci, že obchodní řetězce se tímto zákonem řídí.

Vede se válka o peníze..ale o vaše!

Stále častěji se vede válka mezi velkými výrobci či nadnárodními značkami s velkými obchodními řetězci. Řetězce se snaží co nejlevněji nakoupit a často stlačují i ceny zboží pod výrobní náklady výrobce. Pokud je výrobce dost velký a známý, pak má tu výhodu, že jeho zboží je žádané a je o něj mezi zákazníky zájem a na to musí brát i obchodní řetězec ohled.

Pokud se však jedná o slabé či střední a menší výrobce, jsou jejich možnosti velmi omezené a buď přistoupí na návrhy prodejce nebo jednoduše jejich výrobky z pultů zmizí. Od začátku roku tak z pultů prodejen Tesco zmizely nápoje značky Coca-cola a nahradily je značky Pepsi či Kofola. V jiných obchodních řetězcích zase chybí jiné značky a jiné výrobky.

Součástí příjmů obchodních řetězců je nejen prodej zboží, ale také pronájem prodejního místa. Pokud chce tedy výrobce prodávat svůj výrobek v prodejnách obchodního řetězce, musí zaplatit poplatek za umístění a využití prodejní plochy.

Jak je na tom spotřebitel?

Nelze říci, že praktiky obchodních řetězců jsou vedeny proti zájmům zákazníka. Naopak zákazník má díky politice obchodních řetězců výhodu nízkých cen. Tyto nízké ceny pak jsou jedním z rozhodujících faktorů nízké inflace, která za loňský rok činila pouze 2, 4 % .

Díky politice obchodních řetězců zejména v oblasti potravin a jiného spotřebního zboží je tak inflace udržována na nízké úrovni. Spotřebitel získává zboží za výhodné ceny. Negativem však je snižující se kvalita zboží a zejména potravin, kdy jsou výrobci nuceni vyrábět především levně bez ohledu nebo jen s malým ohledem na kvalitu výrobku.

Negativním jevem je též obrovský až likvidační tlak na malé prodejce, kteří nejsou schopni ve svých malých krámcích prodejním gigantům konkurovat. Jedinou šancí jsou tak pro ně specializace či proměna obchodu s potravinami na večerky apod.

Prohledat jednotlivé výrazy - Češi nakupují pro zábavu. Jak utrácíme?

Češi , nakupují , pro , zábavu. , Jak , utrácíme? ,

Vyplavení bytu horor pro každého

Konečně malíř opouští po dvou dnech náš byt. Za dva dny po dřině po malová... více »

Nová služba za 24 hod? Máte jí už za 4 měsíce!

V srpnu tohoto roku, jsem chtěl dceři převést předplacenou kartu na paušál "... více »

Běžná cena? Další z triků obchodníků

Rozhodl jsem se koupit si kávovar. Takový nějaký lepší. Na Internetu to dnes nen... více »

Anketní otázka