Mediální svět   |   Bankovní poplatky   |   Nová banka   |   Moje poplatky   |   Vstřícná banka   |   Digitaiment   |   Silniční zákon.cz   |   Poplatkožrout   |   Děkuji.eu

Vyhlášeny výsledky o nejabsurdnějšího lichváře roku 2012

14.03.2013, 09:56   |   Bankovní poplatky   |   komentářů (0)

Server Bankovnipoplatky.com před dvěma měsíci vyhlásil soutěž o nejabsurdnějšího lichváře roku 2012. Do ankety přišlo několik desítek příběhů. Jako nejpřekvapivější se ukázalo, že lidé stále nejčastěji podlehnou téměř základním lichvářským praktikám, a že si například nespočítají, o kolik úvěr přeplatí, což může být podstatným kritériem při jeho výběru.

 

„Půjčka, která se výrazně prodražila, nakonec vyhrála v anketě o nejabsurdnějšího lichváře roku,“ říká Patrik Nacher, provozovatel serveru www.bankovnipoplatky.com.„Je to sice v této oblasti klišé, ale snad právě proto je nejabsurdnějším fakt, že si lidé stále dopředu nespočítají, o kolik přeplatí a tím dávají vydělávat pochybným společnostem a dostávají sami sebe do finančních problémů,“ vysvětluje Nacher. Právě v této jednoduchosti se nakonec ukázala absurdita vítězného příběhu. Jak se ukazuje, ani široká finanční osvěta, ke které v posledních letech dochází, mnoha lidem nepomáhá orientovat se a chránit se. Ačkoli si mnohdy dávají pozor například na podmínky ve smlouvách, nebo na různé sankce, vyplývající z neschopnosti splácet, zcela pomíjí jednoduchou metodu spočítat si, kolik za úvěr skutečně zaplatí.

Vítězný příběh – Nejabsurdnější lichvář roku 2012

„Dobrý den i já jsem se nechala nachytat, sice to nebylo na ulici, ale v normální pobočce. Nutně jsem potřebovala půjčit 60.000kč, zašla jsem tedy k jedné společnosti, no a na učet mi přišlo jen 28.300kč a zaplatila jsem celých 60.000kč. Dejte si proto na tyto lichváře pozor.“ *

(* jméno společnosti bylo odstraněno)

Většina takových příběhů se týkala malých společností, které úvěr poskytují a které inzerují nejčastěji na sloupech veřejného osvětlení, v MHD či prostřednictvím řádkových inzerátů či, stále častěji, na sociálních sítích. „Lidé by měli více přemýšlet o tom, od koho si půjčují – měli by mít v takového poskytovatele důvěru. Je zajímavé, že zatímco při výběru bank je jejich důvěryhodnost pro klienty důležitým faktorem, při výběru od koho si vezmou úvěr, jsou často velmi nezodpovědní a jednaní více impulsivně. To je pak přivádí do velkých problémů,“ vysvětluje Patrik Nacher.

Dalším překvapením bylo, že mnoho z došlých příběhů a nominací na Nejabsurdnějšího lichváře roku se týkala také českých bankovních domů. „Je vidět, že lidé si stále více uvědomují, že banky s nimi v otázce poplatků a úroků nehrají férovou hru a začínají se nahlas ozývat a popisovat reálný stav věci,“ podotýká Nacher. Podle něj by si i z toho banky měly vzít poučení.„Již dlouhou dobu upozorňuji například na fakt, že v otázce spotřebitelských úvěrů nebývají banky tou nejvýhodnější volbou, a že mají mnohdy mnohem přísnější podmínky, včetně sankcí, než je tomu u značkových nebankovních poskytovatelů úvěru,“ upozorňuje Nacher.

Dalším překvapením se stalo, že lidé poměrně často upozorňovali na stát, který se podle nich chová také často jako lichvář – ať už se jedná o placení daní a sankce za jejich pozdní zaplacení, nebo také v případě například některých státních společností. „Je pravdou, že český stát by se měl zamyslet sám nad sebou a nad tím, zda je správné, aby mnoho poplatků či sankcí měl výrazně přísnější, než v případě komerčních subjektů, které se snaží různými zákony usměrnit, zatímco sám sebe si nevšímá,“ uzavírá za www.bankovnipoplatky.com Patrik Nacher. Jako příklady, kdy stát postupuje kontroverzně, jsou sankce u některých státních či polostátních společností, které si draze účtují poplatky z upomínky, a úrok z prodlení je mnohdy vyšší, než u finančních společností, ale třeba také například sankce za pozdní uhrazení daní, či sociálního pojištění.

Jeden z příběhů, který se týká banky

„Mám v bance účet minimálně 12 let a chodí mi tam výplata, tak že bych předpokládal, že jsem váženým klientem. Mám u banky kontokorent 15 000, který bohužel využívám. 2x se mi podařilo, že jsem byl téměř na maximu kontokorentu např. -14 800 Kč. Banka si následně odečetla zmíněné poplatky, úroky apod., které činily asi 250 Kč, čímž jsem se dostal přes limit asi o 50 Kč. Ihned si strhla 300 Kč za nedodržení smlouvy a za poslání výpisu tuším 30 Kč, abych to vyrovnal do 10 dní. Jelikož jsem na to zapomněl a poslal to o den později, dostal jsem další pokutu 500 Kč s výhružkou skoro jako kdybych přepadl banku...Abych uvedl konkrétní procenta: Kontokorent 15 000. Vedení + úrok 250, nedodržení 300, výhružka 500, dopisy 60 = 1 110 Kč, (1110/15000)*12*100 = 88,8 % RPSN*. Za podobný úrok, myslím, půjčuje ruská mafie. Pokud bych uvedenou penalizaci vztáhnul jen na přečerpaní 50 Kč, tak RPSN* vychází přes 20 000 %, což asi nemá smysl dál komentovat.“

(* výpočet RPSN není zcela přesný, nicméně na podstatě příběhu nic nemění a pro autenticitu příběhu zůstal zachován dle autora příspěvku)

Prohledat jednotlivé výrazy - Vyhlášeny výsledky o nejabsurdnějšího lichváře roku 2012

Vyhlášeny , výsledky , o , nejabsurdnějšího , lichváře , roku , 2012 ,

Vyplavení bytu horor pro každého

Konečně malíř opouští po dvou dnech náš byt. Za dva dny po dřině po malová... více »

Nová služba za 24 hod? Máte jí už za 4 měsíce!

V srpnu tohoto roku, jsem chtěl dceři převést předplacenou kartu na paušál "... více »

Běžná cena? Další z triků obchodníků

Rozhodl jsem se koupit si kávovar. Takový nějaký lepší. Na Internetu to dnes nen... více »

Anketní otázka